Thursday, September 8, 2016

I'm still alive

Jippii! Oon kohta ollut kuukauden tällä puolella maapallo. Niin omituiselta ku se tuntuukin. Oon myös selviytyny mun ensimmäisestä kouluviikosta täällä. Siitä myöhemmin vähän lisää. Yleisesti mulla menee siis hyvin! Perhe on ihan huippu ja eläimet... noh... eläimiä :D lemppariksi on tullu kylläkin hostsiskon kissa.

Saapuminen ja pari ensimäistä päivää oli melko rankkoja. Yli 15 tuntia lentokoneessa, jonka jälkeen korvat oli tosi kipeet, tulin kipeeksi, AFS:ltä oli antanut väärän päivän milloin hostperheen pitäisi hakea mut lentokentältä, joten ei ollu perhettä ekaks yms. Hienosti AFS silti hoisi kaikki jutut ja sain majailla sitten yhden yön yhen AFS vapaaehtoisen luona. Siitä sitten seuraavana päivänä mun aivan super ihana hostperhevtuli hakemaan mut ja jäätin sitten Arcataan jonnekkin camping alueelle muutamaksi päiväksi. Käytiin myös haikilla ja rannalla kävelemässä. Ennen kun sitten päästiin tänne Willitsiin asti, meillä oli pienimuotoinen saapumisorientaatio infotilaisuus tai mikä ikinä olikaan. Ihan hyödyllinen ja kiva tapahtuma. Käytiin läpi vähän läpi AFS:n sääntöjä ja muita sellaisia.

Kouluhan alkoi vasta 29.8 täällä, joten mulla oli sitten aikaa toipua jetlagista ja tutustua tähän paikkaan. Yhden päivän olin hostäidin mukana töissä ja pääsin oikeesti näkemään millasta toi eläinlääkärin työ täällä päin on. Oon myös ollut yksittäisillä ranch call- kerroilla mukana. Niin mielenkiintosta ja jännää! Oon myös ollut hostsiskon mukana parilla hänen kaverillaan ja tosi kivoilta nää vaikuttaa. Huomattavasti kuitenki erilaista porukkaa mihin oon suomessa tottunu. Hostperheen ja -siskon kaverin kanssa ollaan käyty myös veneilemässä läheisellä 'järvellä'. Lauantaisin oon käynyt ja käyn jatkossakin yhdellä läheisellä tallilla ratsastustunneilla. Opettaja on ihan paras ja niin on hevonenki jolla meen. Kerran oon sieltä jo alaskin tullu :D

Tää kaupunki, jossa asun on tosi pieni eikä täällä oikeen oo mitään shoppailu mahollisuuksia. Isoimmat hätävarashoppailukaupat (xD) löytyy noin 30 minuutin ajomatkan päästä ja 1,5 tunnin ajomatkan päässä on sitten jo isompi kaupunki ja isommat kaupat. Sinne asti en oo vielä päässyt. Tää talokin on ns. vuorilla ja täältä vuorilta pois menee jo se 5-10 min jonka jälkeen vähintään samamittanen matka minne ikinä onkaan menossa.

Koulu... noh... se on nyt lähtenyt hyvin käyntiin. Paljon eri projekteja ja portfolioita + kaiken maailman testejä. Paljon on myös sähköisesti kaikkea. Mun koulupäivät on siis 8.25-3.40 paitsi perjantaina loppuu jo 2.05. Lukujärjestyksessä on tällä hetkellä Civics, English, Chemistry, Drama, Algebra 2 ja Ceramics. Lempiaineet ovat matikka ja draama. Matikasta tykkään sen takia, että oon käyny suurimman osan niistä jutuista jo 1. lukiovuonna Suomessa! Välillä tulee paljon läksyjä ja välillä ei ollenkaan. Opettajat ovat kaikki tosi kivoja. Melko hyvin ymmärrän kaiken mistä puhutaan ja jos en, niin saan yleensä luvan kääntää sanoja puhelimella. Muuten ei siis puhelimia näy koulupäivän aikana.
Syy miks halusin just jenkkeihin vaihtoon oli isolta osalta koulu; että pääsen isoon kouluun, tutustumaan uusiin ihmisiin, pääsen kokemaan highschool-spiritin, mahdollisesti kuulumaan johonkin urheilujoukkueeseen ja pääsen kokemaan homecomingin ja promin. Mun koulu on siis täysin vastakohta näistä :) ei urheilujoukkueita, pieni (130 oppilasta), yhdistetty middle ja highschool (grades 6-12), ei homecomingia eikä mun tietojen mukaan promia. Willitsissä on myös toinen koulu, joka on pelkkä high school. Oon miettiny, että jos voisin sinne vaihtaa. Ainoo mutta on mun perhe. Hostsisko on sen verran hyvin onnistunu mustamaalaamaan koko koulun etten oikeen tiiä tykkäiskö perhe siitä et haluisin vaihtaa sinne. Täytyy nyt tästä kattoa et mihin lopputulokseen päädyn.

Viikonloppuna ollaan taas menossa veneilemään ja todennäköisesti Santa Rosaan, lähiaikoina ollaan menossa San Fransiscoon (hostäiti sai syntymäpäivälahjaksi liput Giantsin peliin) ja joulukuussa odottaa matka Floridaan! Kuvia en saa nyt puhelimella lisättyä eli ne tulevat sitten joskus myöhemmin. 

2 comments:

  1. Hienoa, että oot hengissä. Tsemppiä sinne.. 👍 oot mielessä ❤

    ReplyDelete
  2. Hienoa, että oot hengissä. Tsemppiä sinne.. 👍 oot mielessä ❤

    ReplyDelete